Traditionella nyårslöften handlar ofta om att vi ska förbättra oss på något sätt, som exempelvis att sluta äta godis, följa den senaste kosttrenden, eller börja träna mer. Sällan är dessa löften anpassade efter hur just våra liv ser ut, eller våra behov. Varför inte låta 2018 bli året då du får koll på vad du behöver för att må bra och göra goda investeringar i din personliga hållbarhet.

Vi på Hållbar Vardag har myntat tre nya begrepp som vi hoppas kan inspirera dig att hitta och etablera goda vanor som gör att du mår bättre under året som kommer.

Subtraktionshälsa
Ersätt additionsstressen med ”Subtraktionshälsa”. Det handlar om att inte leva upp till alla ideal och att inte alltid orka allt som man känner att man borde. Erbjud dig själv alternativet att skala ner nyårssupén till bara en varmrätt om du inte vill stå i köket hela dagen. Satsa i stället på att göra tid för det som verkligen skapar mening långsiktigt – som att umgås och ha ett riktigt samtal med någon du tycker om, (utan att ni parallellt sitter med varsin mobil).

Du som använder Facebook kan exempelvis dela en uppdatering även från matchen som dottern förlorade med 0-12 eller från de regniga dagarna på semestern. Den riktigt modiga kanske även berättar att klänningen från förra årets nyårsfest tyvärr inte passar i år. Helt enkelt visa mer av hur vardagen faktiskt ser ut – både ups and downs.

Exempel på nyårslöfte:

  • Bryt en tradition under kommande år som du egentligen inte vill ha, eller låt bli att göra något du upplever som ett måste, som exempelvis att stryka skjortorna.
  • Köp färdiga pannkakor till matsäcken
  • Se en komedi istället för att följa nyheterna.

Compassionboost
Livet går upp och ner och vi behöver vara lite mer följsamma med oss själva i den processen. Fundera på vad du behöver för att må bra, och tillåt dig själv att landa i svaren utan att börja tänka på vad som är möjligt och vad som inte är det.

För många av oss är det utmanande att sätta oss själva så pass mycket i centrum att vi kan tillåta oss att göra något som vi tror att andra skulle se som en tveksam prioritering. Kanske att du i år vill byta ut golfresan mot ett silent-retreat på ett kloster? Varför inte våga tänka tanken i alla fall?

Var snäll mot dig själv, känn efter hur du mår och vad du behöver, och var förlåtande mot dina (och omgivningens) tillkortakommanden.

Exempel på nyårslöfte:

  • Avsätta tid varje vecka för att reflektera över din hållbarhet
  • Klappa dig på axeln istället för att banna dig om något går fel
  • Säg något uppmuntrande till en vän varje vecka.

Hjälpsamhetsmultiplikation
Vi människor mår bra av att hjälpa varandra. Men det kan vara svårt både att ta sig tid till att hjälpa andra och att själv vara den som ber om hjälp.  I vilka lägen skulle du kunna be om hjälp och vem har du i ditt liv som du skulle kunna hjälpa?

Om vi alla tänker lite mer på hjälpsamhet så kommer vi må bättre, och vi kommer även på lite sikt bygga ett mänskligare samhälle.

Exempel på nyårslöfte:

  • Be om hjälp med något varje dag – kan vara att be någon ta kaffe till dig eller fråga om något du inte förstår, även om det innebär att du blottar din okunskap
  • Fråga någon varje vecka vad du kan hjälpa just den personen med
  • Kommer inte på något mer… hjälp 🙂