Nyttan och glädjen med goda vanor

Varje morgon när du vaknar är din hjärna förhoppningsvis fulladdad. Men det innebär inte att den klarar av precis vad som helst. Forskning visar att hjärnan har en begränsad problemlösningskapacitet och för att den ska räcka till behöver vi aktivt hushålla med resurserna.

Vanor som sparar tid och energi

Det kräver mycket mer av hjärnan att göra saker där vi aktivt behöver tänka och fatta beslut jämfört med att göra saker som blivit automatiserade. Vanor är därför något som per definition sparar hjärnans energi och när vi etablerar goda vanor får det en dubbel positiv effekt eftersom det också sparar tid.

Vanor som får dig att må bra

Om du har för vana att gå en promenad på lunchen eller att ringa och prata med en kompis på väg hem från jobbet bidrar det till att du mår bättre. Och när du har etablerat en rad ”må bra-vanor” i livet behöver du inte tänka lika aktivt på att ta hand om dig själv.

Alla har olika lösningar

Allas våra liv ser olika ut och det som passar för din kollega kanske inte alls passar för dig. Vilka vanor skulle du ha nytta och glädje av i din vardag? Ta gärna en titt på hur ditt liv ser ut hemma och på jobbet och om du kanske redan idag kan etablera en god vana som bidrar till att du mår bättre. Nedan tipsar vi om några goda vanor som vi hoppas ger dig inspiration att hitta egna.

Tips på vanor som ger mer tid, energi och bättre hälsa

Hjärnsmart middagsplanering

Det är inte svårt att planera, handla och laga middag men om vi rycker tag i det varje dag på väg hem från jobbet ställer vi vår redan trötta hjärna inför en onödigt tuff uppgift. Genom att skapa veckomatsedel och handla i förväg blir det ett enklare och mindre stressande uppdrag att få middagsmaten på bordet.

Ladda om mellan möten

Springer du från det ena mötet till det andra utan att ha tid att ladda om eller ens ta ett glas vatten? Då skulle en god vana kunna vara att alltid planera in minst 15 min mellan möten för att öka närvaron och minska stressen.

Sprid goda vibbar

Börja med att leende säga hej till busschauffören på väg till och från jobbet. Du får troligen ett leende tillbaka. Det skapar välmående både för dig själv och andra genom att öka må bra-hormonet oxytocin i kroppen.

Planera för pauser varje dag

Ställ in larmet på mobilen och ta exempelvis en bensträckare och lite luft varje dag på ett eller flera särskilda klockslag.

Reflektera mera

Samla dina tankar på kvällen när du börjar varva ner inför natten. Reflektera över vad som har fungerat bra och vad som fungerat mindre bra. Då kan du hela tiden kan göra små förändringar som gynnar dig.

Ta tag i det som skaver

Om du blir irriterad varje gång du går in i köket på jobbet och inser att kollegorna inte har ställt in sina kaffekoppar i diskmaskinen läcker du en massa onödig energi. Gör det till en vana att ta tag i det som skapar irritationen. Antingen genom att göra något direkt eller genom att ta upp det som en punkt på nästa gruppmöte.

Berätta hur du har det

Många går runt och känner sig ensamma om sina problem, men när man lyfter på locket så visar det sig ofta att väldigt många känner samma sak. Igenkänning är läkande och får oss att må bra. Gör det till en god vana att dela med dig.

Koppla ner och koppla av

Sluta jobba när arbetsdagen är slut. Gör det till en vana att koppla bort jobbet när du kommer hem så att du inte automatiskt fortsätter fundera på kundens offert, kollegans frågeställning eller obesvarade mail. En dag har bara ett visst antal timmar och en del av den behöver vara avkoppling för att du ska orka i längden.

Vill du veta när nästa text kommer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!