Hållbart liv i en komplex värld

Under det senaste decenniet har det för de flesta av oss skett oerhört stora förändringar i hur livet ser ut både på jobbet och hemma. Tack vare ny teknik har många återkommande uppgifter som inte kräver så mycket tankeverksamhet försvunnit och sociala medier har förändrat sättet vi umgås med vänner och bekanta. Genom ökad medveten om hur det ser ut idag och hur det påverkar oss går det att skapa vanor som motverkar negativa konsekvenser.

1) Hjärnsmarta pauser på jobbet

Den tekniska utvecklingen har gjort att de flesta av oss under en vanlig arbetsdag har allt färre uppgifter som vi kan göra på rutin. Det innebär att vi ställer högre krav på våra hjärnor – kanske högre krav än hjärnan är konstruerad att möta?! Till skillnad från en dator så kan man inte slå på hjärnan på morgonen och stänga av den på kvällen. Hjärnan behöver vila och växla mellan aktiviteter under dagen för att må bra.

Samtidigt som rutinuppgifterna försvunnit har även pauserna i arbetet på många håll också effektiviserats bort. Som chef kan du vara ett gott föredöme och själv vara noga med att ta en ordentlig lunchrast. Och varför inte återinföra gemensam fika på för- och eftermiddagen? Ytterligare ett bra tips är att skapa som rutin för dig själv och din arbetsgrupp att lägga in pauser mellan möten så att man både hinner samla tankarna och gå på toaletten.

2) Motverka digital stress

Mejl i mobilen och möjlighet att arbeta när och var som helst har gett oss en helt ny flexibilitet. Samtidigt har det också inneburit att gränsen mellan arbetstid och fritid har suddats ut. Tidigare var jobbet något man gick till på morgonen och lämnade på eftermiddagen. Idag bär många av oss med oss kontoret i fickan.

Som chef är det bra att vara medveten om att krav på ständig tillgänglighet, eller otydliga krav där medarbetarna inte riktigt vet hur det ligger till, påverkar medarbetarnas möjlighet till återhämtning. Om du skickar mejl på kvällen eller helgen kan det vara smart att lägga in en mening som säger att du inte förväntar dig något svar innan personens arbetstid startar.

Det är också bra att vara medveten om att vanan att läsa mejl på kvällen kan påverka sömnen negativt. Hjärnan fladdrar iväg i tankar som rör jobb och i värsta fall triggas stressystemet vid en tidpunkt då du behöver landa och komma ner i varv. Kommer du upp i varv på kvällen tar längre tid att somna och du riskerar dessutom att vakna för tidigt. Skapa hållbara rutiner gällande mejl på kvällen för dig själv och ta upp frågan med dina medarbetare.

3) Satsa på kvalitet i relationer

Sociala medier har gjort det möjligt för oss att hålla kontakten med väldigt många människor vi annars inte alls skulle ha koll på, som gamla kompisar från högstadiet. Men risken är att det nya större antalet kontakter sker till priset av kvalitén på våra nära relationer, både hemma och på jobbet. Och om vi hela tiden tittar på mobilen är vi inte riktigt närvarande med dem som vi är tillsammans med här och nu.

För att öka den mentala närvaron vid fysiska möten på arbetsplatsen kan man exempelvis införa mobilfria möten eller varför inte mobilfritt förmiddagsfika? Det är när vi är närvarande med varandra som vi bygger relationer, och goda relationer leder till att vi både mår och samarbetar bättre.

Vi tipsar också om att regelbundet använda sig av incheckningar och utcheckningar på möten för att öka såväl mental närvaro som möteseffektivitet. Under incheckningen delar vi med oss av var vi befinner oss emotionellt och landar in i rummet tillsammans. Vid utcheckningen ser man till att alla får med sig vad som är överenskommet och vem som ska göra vad.